Atliekant kūrinius mintinai, dėmesys, kurį skirdavome natoms sekti, „persikelia” į klausymąsi. Dėl šios priežasties grojimas mintinai praturtina asmenines muzikavimo galimybes: išgirstame daugiau detalių, lengviau perteikiame emocijas, atsiranda daugiau laisvės ir kūrybiškumo.
Kad grojimas be natų nekeltų mums nerimo, svarbu atkreipti dėmesį į tai:
- kaip įsimename kūrinius?
- kodėl klystame?
- kas lemia sėkmę?
Šia tema patirtimi, įžvalgomis ir patarimais dalinasi TonArt fortepijono mokytoja, pianistė Milda Umbrusevičiūtė-Kavaliauskienė.
Kūrinio įsiminimą lemia trys gebėjimai: klausos, motorikos ir kognityvinis. Visi jie svarbūs bei papildantys vienas kitą.
- Klausos atmintį galima pasitikrinti ne grojant, o bandant mintyse atkartoti muziką. Jei pavyksta kūrinį „pergroti“ vidine klausa, galite džiaugtis, jog jį žinote išties puikiai. Praktikuotis galite bet kada, pvz., vaikščiojant ar prieš užmiegant☺
- Motorine, arba kitaip – raumenų atmintimi mes linkę pasitikėti labiausiai, nors mokantis mintinai, jos dominavimas nėra toks patikimas. Tiesa, kritiniais momentais ji gali mus „vesti“ , bet jei kartu neturėsime kognityvinės atminties, ji taip pat gali stipriai „pavesti“.
Patarimas motoriniai atminčiai lavinti: grokite ant kieto paviršiaus arba elektroniniu instrumentu išjungtu garsu, mintyse girdėdami kūrinį ir atlikdami tas pačias pirštų kombinacijas. Arba – grokite taip lėtai, kad spėtumėte girdėti į priekį.
- Kognityvinė, arba kitaip – intelektualioji atmintis – turėtų tapti lydere, ypatingai mokymosi procese. Tai tarsi muzikinio žemėlapio pažinimas. Gebėjimas atpažinti, suprasti ir įsiminti: kūrinio formą, harmonines slinktis, melodines kryptis, intervalus, artikuliaciją, dinamiką ir pan. Būtent ji stimuliuoja mūsų atmintį ir tampa sėkmės pagrindu grojime mintinai.
Dar keli patarimai besimokantiems mintinai:
- Klausykite savo kūrinio įrašų, sąmoningai analizuokite muzikos tėkmę, tarsi stebėtume natas.
- Mokydamiesi mintinai, nebijokite „nusiimti” natų. Kai suklystame reiktų tuoj pat pažiūrėti į natas ieškant klaidos priežasties.
- Grokite mintinai pradėdami vis nuo kitos kūrinio vietos.
- Repetuokite prieš kitus ir / arba įrašinėkite savo atlikimą.