Beveik 10 metų privačiai mokydama groti fortepijonu kone per kiekvieną pažintinę pamoką sulaukiu klausimo: ką aš lankau – fortepijono ar pianino pamokas? Ar tai skirtingos pamokos? Kodėl tada pavadinimai skiriasi?
ISTORIJA
Istoriškai pirmasis susiformavo fortepijonas. Jo išradėju laikomas italas instrumentų meistras Bartolomeo Cristofori (apie 1709 m.) Besidomintiems daugiau įdomi nuoroda čia.
Pianinas yra „išvestinis“ fortepijono variantas, kurio patikima versija (skambesio atitikmuo artimas fortepijono galimybėms) sukurta po daugiau nei 100 metų – apie 1811 m. Svarbiais pianinų kūrėjais-išradėjais laikomi anglai Robert Wornum ir John Isaac Hawkins.
MECHANIKA
Fortepijono mechanizmas (action) yra horizontalioje padėtyje. Pianino mechanizmas – vertikalioje. Šis esminis techninis skirtumas lemia, kad:
- fortepijono garso formavimo (tembro, artikuliacijos, dinamikos) ir atlikimo greičio galimybės yra nepalyginamai didesnės nei pianino: jis sureguliuotas taip, kad garso kokybė ir įvairovė tiesiogiai priklauso nuo atlikėjo techninių galimybių ir vaizduotės;
- pianino garso dinamikos, intonacijos, raiškos galimybės yra mažesnės: tiek dėl skirtingos plaktuko, užgaunančio stygas, krypties, atstumo nuo plaktuko iki stygų, tiek dėl korpuso uždarumo ir kitų detalių, todėl, kad ir koks puikus pianistas juo grotų, neretai pats instrumentas negali išpildyti šių atlikėjo norų;
- fortepijono gamyba ilgesnė ir finansiškai brangesnė: daugiau rankų darbo, aukštesni reikalavimai naudojamoms medžiagoms ir procesams;
- pianinai – pigesni, greičiau pagaminami, lengviau transportuojami;
- fortepijonas labiau skirtas koncertų salėms, didesnėms erdvėms, pianinas – mažesnėms erdvėms, namų muzikavimui.
PRIE KO ČIA PAMOKOS
„Tas tai taip, bet tai instrumento techninės specifikacijos“ – girdžiu Jus sakant. „Bet kaip ten su pamokom: tai jos fortepijono ar pianino?“
Nėra klaida jas vadinti nei vieno, nei kito instrumento pavadinimais, tačiau išsilavinęs žmogus visada naudos žodį FORTEPIJONO PAMOKOS (ypač dėl istorinio teisingumo). Taip pat jeigu Jūs lankote FORTEPIJONO pamokas, tai reiškia, kad:
- norite išmokti ne tik „spaudyti mygtukus“, bet ir „transliuoti muziką“, t. y. mokytis KAIP valdyti klavišus savo rankomis ir jų svoriu;
- pasirinkote mokytoją, kuris pats moka ir Jus gali to išmokyti. Tai galioja net jeigu objektyviai pamokos vyksta prie pianino: mokytojo kompetencija ir vidinis girdėjimas automatiškai adaptuoja instrukcijas, kurios moko subtilesnio „fortepijoninio“ klavišų užgavimo.
PIANINO pamokas dažniausiai veda:
- bendrą muzikinį arba fortepijoną kaip papildomą instrumentą studijavę išsilavinimą turintys mokytojai;
- jose besimokantis negauna (arba gauna super mažai) pianisto fiziologijos valdymo žinių ir praktikos, o instrumento garsinės išraiškos ribotumas nemotyvuoja stengtis dėl „gražesnio garso“;
- besimokantys groti pianinu (dažniau nei fortepijonu) pasakodami kitiems apie savo mokymąsi groti naudoja tokius žodžius kaip: „zulinu“, „bumsiu“, „atkaliau“, kai tuo tarpu fortepijono pamokų lankytojai „ieško“, „atidirbinėja“, groja.
Apibendrinant, (pa)vadinimas svarbu. Už jo slypi informacija – objektyvi, sąmoninga, pasąmoninė – ir motyvacija. Bei kvalifikacija: tiek mokytojo, tiek besimokančiojo.
Tad kokias pamokas Jūs norite lankyti – pianino ar fortepijono?
Tekstą paruošė Eglė Andrejevaitė. Daugiau įžvalgų pianistė ir TonArt įkurėja dalinasi savo LinkedIn profilyje. Kviečiame sekti.
Photo credit to @pianoworld